KODEKS PRZEDSZKOLAKA
OBOWIĄZUJĄCY
W PRZEDSZKOLU W CIECHANKACH
,,Dziecko powinno mieć prawo do bycia tym, kim jest, bycia dzieckiem z prawem do dnia dzisiejszego – nie można go traktować jedynie z punktu widzenia przyszłości, w którą wejdzie” twierdził przyjaciel dzieci – Janusz Korczak. Ma ono prawo do swego dziecięcego świata, z którego musi stopniowo wyrastać, podejmując coraz trudniejsze zadania. Dziecko ze względu na swoją niedojrzałość psychofizyczną i niezaradność wymaga specjalnej ochrony i opieki. Ma ono niepodważalne prawo do życia, nazwiska, narodowości, do życia w rodzinie. Specjalne uprawnienia przyznane dziecku przez prawo mają mu zapewnić odpowiednie warunki życia, pełny rozwój osobowości ,a także możliwości pozytywnej samorealizacji swojego losu.
PRZEDSZKOLAK MA PRAWO:
•Uczestniczyć we wszystkich formach aktywności proponowanych przez przedszkole
•Przebywać w warunkach zapewniających bezpieczeństwo
•Bawić się i wybierać towarzyszy zabaw
•Mieć i wyrażać swoje zdanie
•Prosić o to czego chce, ale nie żądać tego
•Podejmować decyzje i ponosić ich konsekwencje
•Zdobywać wiedzę i umiejętności, badać i eksperymentować
•Do indywidualnego tempa rozwoju
•Popełniać błędy i zmieniać zdanie
•Do swojej prywatności, samotności i niezależności
•Do nienaruszalności cielesnej
•Do pomocy nauczyciela w sytuacjach trudnych dla niego
•Do snu i wypoczynku jeśli tego potrzebuje
Z prawami idą w parze obowiązki na miarę możliwości wiekowych dziecka Przedszkolnego. Dziecko musi zrozumieć, że funkcjonowanie w grupie przedszkolnej nie polega tylko na braniu od innych, ale także na dawaniu czegoś z siebie drugiej osobie.
W każdej z grup, już na początku roku przedszkolnego, dzieci wspólnie nakreśliły zasady dobrego zachowania w przedszkolu.
KODEKS DOBREGO ZACHOWANIA
1. Jestem dobrym kolegą i dobrą koleżanką.
2. Szanuję innych, a inni szanują mnie – słuchamy siebie nawzajem.
3. Pomagam kolegom i koleżankom.
4. Jestem miły i uprzejmy.
5. Zabawki są wspólne więc dzielę się nimi z innymi.
6. Szanuję zabawę kolegów i nie niszczę ich pracy.
7. Dbam o czystość i porządek w sali.
8. Zostawiam porządek w miejscu pracy i zabawy.
10. Szanuję cudzą własność.
11. Dbam o bezpieczeństwo swoje i innych.
12. W sali chodzę spokojnie, bo wiem, że pobiegać mogę w przedszkolnym ogrodzie.
13. Grzecznie i spokojnie rozmawiam z kolegami i z dorosłymi.
14. Używam czarodziejskich słów: proszę, przepraszam, dziękuję.
15. Pamiętam o ważnych słowach: dzień dobry, do widzenia.
16. Staram się nie hałasować.
17. Wychodzę z sali, przedszkola i ogrodu przedszkolnego tylko za zgodą nauczyciela.
18.Szanuję przyrodę, pomagam zwierzętom, nie niszczę roślin.
Ja przedszkolak-
OBIECUJĘ PRZESTRZEGAĆ ZASAD DOBREGO ZACHOWANIA
REGUŁY ZACHOWAŃ OBOWIĄZUJĄCE W NASZYM PRZEDSZKOLU
Ustalony został „Kodeks przedszkolaka”, w którym zawarte są jednakowe dla wszystkich dzieci w przedszkolu normy dotyczące:
•Zachowania w szatni
•Zachowania w sali
•Zachowania w łazience
•Zachowania podczas posiłków
•Zachowania podczas pobytu w ogrodzie przedszkolnym
•Zachowania podczas spacerów i wycieczek
REGUŁY ZACHOWAŃ OBOWIĄZUJĄCE W SZATNI
•Spokojnie przebieramy się w miejscu wyznaczonym przez nauczyciela,
•Starannie składamy swoją odzież, buty i odkładamy na swoją półkę,
•Pamiętamy o kolejności zakładania odzieży przed wyjściem na podwórko (spodnie, jeśli są zmienne, buty, sweter, szalik, kurtka, czapka, rękawiczki),
•Po powrocie z podwórka, przed wejściem do budynku – otrzepujemy buty z piasku, błota, śniegu, a następnie wycieramy buty o wycieraczkę.
•Przy rozbieraniu się – pamiętamy o kolejności zdejmowania odzieży (odwrotnie niż przy ubieraniu),
•Pamiętamy, aby pomagać kolegom, którzy potrzebują pomocy,
•Staramy mówić umiarkowanym głosem – zwłaszcza gdy odbywają się zajęcia w holu sąsiadującym z szatnią,
•Nie zabieramy i nie przenosimy rzeczy z innych półek.
ZASADY ZACHOWANIA W SALI :
•Bezpiecznie poruszamy się po sali – nie biegamy,
•Nie bijemy innych dzieci
•Używamy słów: proszę, przepraszam, dziękuję,
•Mówimy umiarkowanym głosem
•Dzielimy się wszystkim oraz zabawkami przyniesionymi z domu,
•Utrzymujemy porządek w miejscu zabawy – sprzątamy po sobie,
•Szanujemy zabawki,
•Przestrzegamy ustalonych zasad podczas zabaw dowolnych.
REGUŁY ZACHOWAŃ W ŁAZIENCE:
Higiena potrzeb fizjologicznych:
•Korzystamy z toalety wyłącznie pojedynczo,
•Zawsze po sobie spłukujemy toaletę,
•Zawsze myjemy ręce po skorzystaniu z toalety.
Myjemy ręce:
•Przed posiłkami i po ich spożyciu,
•Przed oglądaniem książek,
•Po wyjściu z toalety,
•Po przyjściu z ogrodu przedszkolnego.
Sposób mycia dłoni:
•Podwijamy rękawy, aby się nie zamoczyły
•Moczymy dłonie i namydlamy,
•Płuczemy dłonie wodą, aby całkowicie spłukać pianę mydlaną,
•Zakręcamy kran,
•Otrząsamy ręce z wody nad umywalką, aby nie zamoczyć posadzki
•Wycieramy dokładnie dłonie,
•Na właściwym wieszaku odwieszamy ręcznik
•Odwijamy rękawy.
REGUŁY ZACHOWAŃ OBOWIĄZUJĄCE PODCZAS SPOŻYWANIA POSIŁKÓW:
•Siedzimy na wyznaczonym miejscu i spożywamy posiłek w pozycji lekko pochylonej ku stołowi,
•Sztućcami i innym sprzętem posługujemy się bezpiecznie i kulturalnie, według ustalonych wzorów,
•Jemy w ciszy – nie rozmawiamy, nie mlaskamy ,nie rozmawiamy, gdyż rozmowa w czasie jedzenia może być przyczyną zadławienia
•Po skończonym posiłku za zgodą nauczyciela wstajemy, zasuwamy krzesło i mówimy „dziękuję”.
REGUŁY ZACHOWANIA PODCZAS POBYTU W OGRODZIE PRZEDSZKOLNYM:
•Korzystamy z urządzeń drewnianych za zgodą nauczyciela i zgodnie z Regulaminem Placu Zabaw,
•Pod zjeżdżalnią ustawiamy się w rzędzie oczekując na swoją kolej
•Nie sypiemy piaskiem, nie wysypujemy piasku poza piaskownicę
•Szanujemy zabawki, dbamy o piłki, rowerki i zabawki używane w piaskownicy
•Zgłaszamy chęć skorzystania z toalety nauczycielowi,
•Nie rozmawiamy z osobami znajdującymi się poza placem zabaw
(tj. za ogrodzeniem),
•Bawimy się w wyznaczonej przez nauczyciela części ogrodu,
•Zgłaszamy nauczycielowi ewentualne odebranie dziecka.
ZASADY ZACHOWANIA PODCZAS SPACERÓW I WYCIECZEK:
•Idziemy w parach z kolegą, koleżanką przydzieloną przed wyjściem,
•Stosujemy się do ustalonych przed imprezą zasad.
•Schodzimy ze schodów trzymając się poręczy,
•Nie oddalamy się od nauczyciela.
SYSTEM NAGRÓD I KAR
Dzieci potrzebują precyzyjnego określenia co jest dozwolone, a czego nie wolno. Opracowując „Kodeks przedszkolaka” musimy zarówno
i motywować je do przestrzegania obowiązujących norm i zasad, jak również konsekwentnie egzekwować go. Skutecznym środkiem wychowania są nagrody i pochwały. Mają one wartość zachęcającą do pracy dla każdego człowieka, a tym bardziej dla dziecka. Uznanie i akceptacja mobilizują do dalszych wysiłków.
FORMY NAGRADZANIA :
•Pochwała indywidualna
•Pochwała przed całą grupą
•Pochwała przed rodzicami
•Otrzymanie przez dziecko dyplomu
•Drobne nagrody rzeczowe, np. odznaka „Super przedszkolak”, naklejka..
•Pełnienie dyżuru
•Chodzenie w pierwszej parze
•Zastąpienie nauczyciela w prowadzeniu zabawy
NAGRADZAMY ZA :
•Wywiązanie się z podjętych obowiązków
•Bezinteresowną pomoc innym
•Stosowanie ustalonych zasad i umów
•Wysiłek włożony w wykonaną pracę
•Aktywny udział w pracach na rzecz grupy i przedszkola
Po ustaleniu norm postępowania należy również ustalić konsekwencje za brak podporządkowania się im.
KARY STOSUJEMY ZA:
•Nieprzestrzeganie ustalonych norm i zasad współżycia w grupie i przedszkolu
•Stwarzanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu własnemu i innych
•Zachowania agresywne
•Niszczenie wytworów pracy innych , ich własności
FORMY KARANIA:
•kara naturalna jako bezpośrednie następstwo winy ( w sytuacjach nie zagrażających zdrowiu dziecka ),
•Zadośćuczynienie wyrządzonej krzywdzie, naprawienie szkody
•Upomnienie słowne indywidualne
•Upomnienie słowne wobec grupy
•Brak nagrody
•Poinformowanie rodziców o przewinieniu
•„Kącik przemyśleń”- chwilowe wykluczenie dziecka z zabawy
•Wykonanie pracy plastycznej na rzecz dziecka pokrzywdzonego
•Zastosowanie aktywności mającej na celu rozładowanie negatywnych emocji
• Wyciszanie dziecka przez indywidualne zabawy przy stoliku
•Wyjście do innej sali
•Rozmowa z dyrektorem